Två svenska ungdomsfilmer

Onsdagen`s filmtips är hära och dena vecka tänker jag tipsa om 2 filmer:
Säg att du älskar mig & I taket lyser stjärnorna

Säg att du älskar mig:
Filmen handlar om en tjej som blir våldtagen av två killar i hennes skola, och om hennes liv att inte våga anmäla det hon vart utsatt för. Men i slutändan så fick hennes vänner och mamma henne att våga göra det.

En ungdomsfilm som jag ändå tror att många har sätt, men jag tycker i alla fall att den är otroligt bra! Första gången jag såg filmen så fick den filmen mig att fatta. Jag har en kompis som har blivit utsatt för vissa saker tänker inte ta upp det hära, men det fick mig att värkligen förstå hur hon hade det och hur hon mådde. För mig så går filmen rakt in i hjärtat! Kanse lite hemsk men det ska ju filmer vara!

I taket lyser stjärnorna:
Filmen handlar om en tonårstjej som bor tillsammans med sin mamma som har canser, och hon har ingen anning om vem hennes pappa är. En dag så börjar hon umgås med en ny tjej som är "tuff" i skolan och dom blir jätte bra vänner. Men hennes mamma är så dålig så att dom får flytta hem till mormor men hon hatar att bo dära! I skolan skriver hon en lapp på lektionen, " Om du dör mamma, då ta jag livet av mig". Precis innan sommarlovet så dör hennes mamma i cansern. Men då har hennes dotter fårr en ny yn på livet och ändrar det till; " Om du dör mamma, då ska jag leva för dig".

Första gången jag såg filmen så satt jag med tjejerna ifrån skolan och bara grrät och grät, jag tycker om filmen jätte mycket. Den är sorlig men ändå bra. Samtidigt som vi såg den på bio bara en vecka innan hade jag vart på Begravning för min gudmor hade dött i canser så filmer berörde mig änu mera därför! Men så även hon som spelar mamma i filmen är min dagiskompis mamma, så ör mig var det ett sjävlklart att se filmen :)!


Lämmna din åsikt,tanke eller liknande ♥
Postat av: sagoglans

SV: Nja, det är sådär. Med dig då?

2009-09-30 @ 01:25:39
URL: http://sagoglans.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Tack! :) Jo det är bra! Hur är det själv?

2009-09-30 @ 10:51:29
URL: http://cillenl.webblogg.se/
Postat av: Jess

De där två filmerna skulle jag faktiskt vilja se, tack för tipsen!

2009-09-30 @ 16:03:55
URL: http://yiskha.blogg.se/
Postat av: Evelina

Tack! :) Det är bara bra med mig, hur är det själv?

2009-09-30 @ 16:15:53
URL: http://evelinnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0